Luonnonkosmetiikan uranuurtaja: Johanna Koskinen

Kirjoittaja Luonnonkosmetiikka Ry

90-luvun puolivälissä luonnonkosmetiikkaa ei juurikaan ollut saatavilla Suomessa, mutta nykyään tilanne on täysin eri. Johanna Koskinen on merkittävä tekijä luonnonkosmetiikan alan kasvun ja menestyksen taustalla, etenkin Ruohonjuuressa tekemänsä työn kautta. Johanna ehti työskennellä Ruohonjuuri Oy:ssä yli 25 vuotta, jonka aikana hänelle, yhdessä tiimin kanssa, kehittyi erinomainen taito tunnistaa tulevia trendejä ja menestyviä tuotteita. Nykyään hän toimii itsenäisenä yrittäjänä.

Kuvaaja: Sofia Maulammi/ Ruohonjuuri

Koulutus- ja työtausta

Johanna kertoo oppineensa paljon töiden kautta ja ohella. Hän on opiskellut journalistiikkaa, ekologiaa ja ympäristönhoitoa sekä markkinointia ja johtamista. Hän on ollut työelämässä nuoresta asti ja työskennellyt kehitysmaakaupassa, kioskissa ja baarissa sekä tehnyt toimittajan töitä. 

 

Työ luonnonkosmetiikan parissa

Ruohonjuuressa Johanna työskenteli yli 25 vuotta ja siellä hänellä oli mahtava aitiopaikka nähdä kuinka luonnonkosmetiikan ala on kehittynyt. Johannalla oli vapaat kädet muokata Ruohonjuuren luonnonkosmetiikka- ja muuta valikoimaa sekä tehdä ratkaisuja, miten tuotteita markkinoidaan ja miten houkutellaan asiakkaita tuotteiden pariin. Ruohonjuuren antaman mahdollisuuden myötä hän sai tehdä paljon asioita ja tehdä yhteistyötä luonnonkosmetiikkaa valmistavien tai maahantuovien yritysten kanssa. Yhdessä tekemällä sai paljon aikaan ja vietyä Ruohonjuuren kautta ja sen kanavissa luonnonkosmetiikan sanomaa eteenpäin. Ollessaan paljon Ruohonjuuren tavarantoimittajien kanssa tekemisissä, hän loi heihin luottamuksellisia suhteita. Maahantuojat kyselivät paljon apua Johannalta siihen minkälaisia tuotteita tarvitaan ja jos tarjolla oli jokin uusi sarja, kysyttiin hänen mielipidettään kannattaisiko sitä alkaa tuomaan maahan. 

Johanna korostaa yhteistyön tärkeyttä. Hän sanoo, että ei koe tehneensä mitään yksin, vaan hänellä on ollut mahtavat mahdollisuudet Ruohonjuuren puolesta ja ympärillä mahtavia ihmisiä, joiden kanssa on saanut tehdä yhteistyötä.

Johanna ei ollut työskennellyt kosmetiikan parissa ennen Ruohonjuurta. Ruohonjuureen hän meni 90-luvun puolivälissä kesätöihin ja jäi sinne töihin. 

Kun Johanna aloitti Ruohonjuuressa tilanne luonnonkosmetiikan kohdalla oli täysin eri kuin nykypäivänä. Ruohonjuuressa ei oikeastaan ollut luonnonkosmetiikkaa myynnissä. Myynnissä oli vain muutamia Frantsilan tuotteita. Vasta myöhemmin myyntiin alkoi tulemaan enemmän luonnonkosmetiikkaa. Ensimmäiset Ruohonjuuressa myynnissä olevat luonnonkosmetiikan sarjat olivat Dr. Hauschka, Weleda, Frantsila ja A&M. 

Johanna on kasvanut luonnonkosmetiikkaan töiden myötä, koska luonnonkosmetiikkaa ei vielä oikeastaan ollut Suomessa silloin kuin Johanna aloitti Ruohonjuuressa. Ruohonjuuren myötä luonnonmukaiseen elämäntapaan vihkiytyminen ja sitoutuminen tekivät luonnonkosmetiikasta itsestään selvän valinnan.

Johannan mielestä ihmiset tyypillisesti kiinnostuvat luonnonkosmetiikasta ravinnon kautta. Ensin kiinnostutaan siitä mitä syödään ja miten ravinto vaikuttaa hyvinvointiin ja sitten mietitään mitä laitetaan iholle ja miten se vaikuttaa elimistöön. 

 

Johannan vaikutus Ruohonjuuren valikoimaan ja sen kehitykseen

Ruohonjuuren profiili oli alussa super-ekologinen viherhipeille suunnattu kauppa. Kun maahantuojille alkoi tulemaan laajemmin erilaisia luonnonkosmetiikan tuotteita, Johannalla oli mahdollisuus vaikuttaa ja ottaa niitä Ruohonjuuren valikoimaan. Valikoiman laajentumisen myötä Ruohonjuuren profiili alkoi myös muuttumaan ja laajentui koskemaan suurempaa asiakaskuntaa. 

 

Tämänhetkinen työtilanne

Vuoden alusta Johanna on toiminut yrittäjänä. Hän auttaa hyvinvointialan pienyrityksiä. Hänellä on asiakkaana Suomalaisia luonnonkosmetiikkayrityksiä. Hän tekee myös markkinointia eräälle ravintolisäyritykselle. Johannan missiona on edistää hyvän määrää maailmassa. Hän kehuu asiakkaitaan ihaniksi ja sanoo heidän ja heidän yritystensä edistävän tai muuttavan maailmaa paremmaksi jollain tavalla.

 

Mikä sai valitsemaan luonnonkosmetiikan?

Kasvipohjaiset raaka-aineet, turhien kemikaalien välttäminen, vastuullinen ja ympäristöystävällinen teko ovat saaneet Johannan valitsemaan luonnonkosmetiikan. Johannalle on myös tärkeää tuotteita valittaessa tietää miten tuotteet on valmistettu, kuka ne on valmistanut ja mikä on yrityksen missio tuotteiden takana. Hänelle on todella tärkeää, että yritykset, jotka tekevät luonnonkosmetiikkaa, eivät tee sitä vain rahan vuoksi, vaan taustalla on jotain paljon syvempää sekä vilpitöntä halua vaikuttaa siihen että maailma olisi parempi paikka. 

Koska luonnonkosmetiikka on suuri bisnes ja kasvaa nopeammin kuin perinteinen kosmetiikka, luonnonkosmetiikkaa on alkanut valmistamaan myös todella suuret kosmetiikkayritykset, joiden tavoitteena on ensisijaisesti tuottaa voittoa. Johanna ei halua kannattaa tällaisia yrityksiä.

Luonnonkosmetiikka ja ylipäätänsä elämä ovat Johannalle arvopohjaisia.

Johanna kehuu kotimaisia luonnonkosmetiikkaa valmistavia yrityksiä ja ihmisiä, joilla on iso tarkoitus tuotteiden valmistamisen taustalla. Tuotteet ovat paljon enemmän kuin vain tuotteita. Hän haluaa tukea ja auttaa tällaisia yrityksiä. 

 

Luonnonkosmetiikan historia Suomessa Johannan näkökulmasta

Suomessa ei vielä 90-luvun puolivälissä kovin paljon puhuttu luonnonkosmetiikasta.

Johannan mielestä luonnonkosmetiikan historia on alkanut Suomessa 90-luvun lopulla. Johanna mainitsee Frantsilan Virpin, joka on tehnyt uraauurtavan työn Suomessa yrttilääkinnän ja luonnonkosmetiikan saralla. Frantsila on ollut ensimmäisiä luonnonkosmetiikan yrityksiä Suomessa.  A&M oli ensimmäisiä Ruohonjuuren luonnonkosmetiikan brändejä.

 

Hittituotteiden tunnistaminen

Ruohonjuuressa potentiaalisten hittituotteiden tunnistaminen oli Johannan tärkeimpiä töitä. Johanna sai vaikuttaa mitä otetaan valikoimaan ja suunnitella miten se myydään ulos. Ja yhteistyössä Ruohonjuuren tiimin kanssa hittituotteiden tunnistamisen taito kehittyi ja muokkautui hyväksi. Johanna kertoo, että tunnistamisen taustalla oleellista on luottamuksellinen ja hyvä yhteistyö valmistajien ja tavarantoimittajien kanssa. 

 

Suomen ja Euroopan markkinoilla menestyvät innovaatiot

Tuotteet, jotka erottuvat edukseen ovat sellaisia, joissa on käytetty esim. jotain ainutlaatuista raaka-ainetta. Aiemmin esim. hyaluronihappo, arganöljy ja kaktusviikuna ovat olleet raaka-aineita, jotka ovat kiinnittäneet ihmisten huomion. Raaka-aineinnovaatiot saavat ihmiset usein innostumaan. Myös yrityksen tarina, tausta, missio ja tarkoitus ovat tärkeitä tekijöitä menestymisessä. Johanna mainitsee, että menestykseen vaikuttaa myös se, että on itse vilpittömästi innostunut tuotteestaan ja kokee asian sen taustalla sydämen asiana. Innostuksen levittäminen on avainsana kaikessa markkinoinnissa. 

 

Markkinoinnin vaikutus tuotteen menestymiseen

Markkinointi vaikuttaa paljon tuotteen menestymiseen, koska vaikka olisi kuinka hyvä tuote kyseessä, ihmiset eivät löydä sitä ilman hyvää markkinointia. 

 

Sosiaalisen median vaikutus luonnonkosmetiikan kasvuun

Sosiaalinen media on vaikuttanut luonnonkosmetiikan kasvuun ja se on helpottanut ja laajentanut suosittelumarkkinointia. Joidenkin vaikuttajien vilpittömien ja uskottavien suositusten kautta on tullut eri boomeja, jotka ovat kestäneet kauemmin kuin someboomit yleensä. 


Verkoston luominen

Johanna sanoo, että ei ole suunnitelmallisesti verkostoitunut, vaan hän on tehnyt kovasti töitä ja ollut ihmisten kanssa yhteydessä, jolloin suhteita on muodostunut. Hän pyrkii kohtelemaan jokaista tapaamaansa ihmisiä ystävällisesti ja arvostavasti ja niin, että yhteistyösuhde olisi mahdollisimman hyvä. 

 

Tämän hetken suurimmat trendit ja tulevat trendit luonnonkosmetiikassa

Minimalismi ja vähentäminen. Raaka-aineminimalismi (yksinkertaiset raaka-aineet kuten perusöljyt ja sheavoi), monitoimituotteet ja mahdollisimman vähillä tuotteilla pärjääminen. Ihonhoitorituaalit ja hemmotteluhoidot. Luonnonkosmetiikalla on paljon annettavaa hektisen arjen pysäyttämisessä. Ihmiset tarvitsevat läsnäoloa ja kiireen katkaisemista, itsensä hemmottelua ja omaa aikaa (esim. gua sha, mindfulness hetket).

Johanna toivoisi, että metsäpöly-asia nousisi suureksi trendiksi.


Luonnonkosmetiikan tulevaisuus

Johanna toivoo, että maailma muuttuisi niin, että tulevaisuudessa olisi vain luonnonkosmetiikkaa. Jolloin sana kosmetiikka tarkoittaisi luonnonkosmetiikkaa. Hän uskoo, että tätä muutosta kohti ollaan menossa. Maailmassa tapahtuvat asiat saavat ihmiset heräämään ja tajuamaan, että pitää muuttaa kulutustottumuksia ja elämänasennetta. Hän uskoo, että tulevaisuudessa tullaan siihen, että ihmisten on vähennettävä kulutusta, koska ylikulutus on yksi syy mm. ilmastonmuutokseen ja luontokatoon. Ihmiset alkavat korvaamaan määrää laadulla ja haluavat valita muutaman oikeasti hyvän tuotteen. Luonnonkosmetiikka on tällöin hyvä valinta. 

 

Terveisesi heille, jotka eivät ole vielä valinneet luonnonkosmetiikkaa omakseen

Johanna rohkaisee ennakkoluulottomasti kokeilemaan luonnonkosmetiikkaa. Nykyään luonnonkosmetiikkaa on markkinoilla todella paljon. Tuotteita löytyy eri hintatasoista ja yksinkertaisimmista tuotteista monimutkaisempiin sekä luksustuotteisiin. Jokaiselle löytyy varmasti omanlaisensa tuotteet. Luonnonkosmetiikan tuoksumaailma eroaa jonkin verran perinteisen kosmetiikan tuoksumaailmasta. Kun luonnonkosmetiikan tuoksumaailmaan pääsee kiinni, perinteisen kosmetiikan tuoksut eivät välttämättä enää miellytä. Johanna kannustaa testaamaan erilaisia luonnonkosmetiikan tuotteita ja jos heti ensimmäinen ei miellytä, kannattaa kokeilla jotain toista. Luonnonkosmetiikkaa myyvistä kaupoista saa usein testereitä, joita kannattaa kokeilla ennen tuotteen ostamista. Ja henkilökunnalta kannattaa kysyä apua tuotteita valittaessa. 

← Vanhemmat kirjoitukset Uudemmat kirjoitukset →